Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017

Καλοκαιρινές διατροφικές παγίδες

Συνηθισμένοι σε υψηλές θερμοκρασίες εδώ στην Λάρισα, βρίσκουμε πάντα τον τρόπο να δροσιζόμαστε.


Έτσι λοιπόν, μαζί με το καλοκαίρι έρχονται και οι αποδράσεις μας εντός ή εκτός πόλης κι εν όψει θερινών διακοπών (μαγιό, παραλία, καλοκαιρινή ενδυμασία κλπ) έρχεται κι αυτός ο πόλεμος με τη ζυγαριά.
Μπορούμε αλήθεια να τα συνδυάσουμε όλα αυτά μαζί; Καλοκαίρι- συχνές έξοδοι- επίπεδη κοιλιά- κορμί χωρίς κυτταρίτιδα;
«ΝΑΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ», αρκεί να μάθουμε να επιλέγουμε εμείς αυτό που θα φάμε και να μην πέφτουμε στις παγίδες του καλοκαιριού.

Η ΗΜΕΡΑ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ, σενάριο Ι
Ξεκινάω πάντα τη μέρα μου με καφέ, έναν freddo παγωμένο για να ξυπνήσω και να δροσιστώ κι αν θυμηθώ, εκεί κατά τις 12, λίγο πριν το δεύτερο καφέ, τρώω κάτι απ’ έξω. Με τη ζέστη και τη δουλειά ποιός να μαγειρέψει για το μεσημέρι; Οπότε, τη βγάζω με κάτι πρόχειρο ή τσιμπολογάω απ’ τα διάφορα πιτάκια που κυκλοφορούν στον χώρο εργασίας. Πώς να πιάσω τον υπολογιστή πάλι με τόσο λάδι στα χέρια μου; Κι όχι μόνο αυτό, νιώθω κι ένα βάρος στο στομάχι μου. Επιστρέφω στο σπίτι πεινασμένη, «μα δεν έφαγα και τίποτα όλη μέρα», ανοίγω το ψυγείο, ισιώνω λίγο το γλυκό που περίσσεψε από χτες (να μην φαίνεται ότι έφαγα με το κουτάλι, να το ισιώσω λίγο…) κι αν έχουν μείνει και λίγα μπισκοτάκια, να τα φάω κι αυτά για να πετάξω και την χάρτινη συσκευασία στον κάδο ανακύκλωσης. Κι εκείνη την ώρα χτυπάει το τηλέφωνο και φυσικά κανονίζω να βρεθώ με την παρέα για φαγητό. Ευκαιρία να φάω και κάτι, νηστική όλη μέρα. Έτσι λοιπόν, ανοίγω τον κατάλογο κι απ’ την πείνα μου, δεν ξέρω τι να διαλέξω. Μια ποικιλία και διάφορα μπινελίκια στη μέση (πού θα ξαναβρώ τέτοιο φαγητό;) μπας και χορτάσω λίγο. Αλλά σ’ αυτό το στομάχι υπάρχει χώρος πάντα και για το τελευταίο πιάτο, το γλυκό. Το δικαιούμαι, δεν έφαγα τίποτα όλη μέρα! Γυρίζω το βράδυ σπίτι, βλέπω το καινούργιο μαγιό και σκέφτομαι ότι κακώς έφαγα το γλυκό. Κάνει και ζέστη κι αυτό το φαγητό (ποιό απ’ όλα αλήθεια;) το αισθάνομαι μολύβι στο στομάχι μου. Αύριο δεν θα φάω τίποτα. Όχι, δεν πάει άλλο, το υπόσχομαι στον εαυτό μου.

Η ΗΜΕΡΑ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ, σενάριο ΙΙ
Ξεκινάω τη μέρα μου τρώγοντας ένα πλήρες πρωινό. Έχω ανάγκη από ενέργεια και να ρυθμίσω λίγο την θερμοκρασία του σώματός μου, γιατί προβλέπεται καύσωνας και σήμερα. Συνεχίζω με καφέ (προσωπικά βάζω και λίγο γάλα), θυμάμαι πως ο καθηγητής της φυσικής, μας εξηγούσε πως είναι προτιμότερο τις μέρες που κάνει ζέστη να πίνουμε ζεστό καφέ, για να ισορροπούμε την θερμοκρασία του σώματος μ’ εκείνη του περιβάλλοντος. Η ώρα έχει πάει 11 κι η δουλειά σαν τον υδράργυρο κι αυτή, ανεβαίνει, οπότε αφιερώνω 5 λεπτά στον εαυτό μου και τρώω τα φρούτα μου (αν έχω θυμηθεί να τα πάρω μαζί μου), αλλιώς πίνω έναν φρεσκοστυμμένο χυμό. Έχω ανάγκη από ενέργεια, να ξανανοίξουν οι πύλες του μυαλού, να ρυθμίσω τους ηλεκτρολύτες μου. Τα φρούτα θα βοηθήσουν. Επιτέλους, σπίτι, επιτέλους καλοκαίρι, επιτέλους λαχανικά εποχής για να φτιάξω ένα ελαφρύ γεύμα. Εξ άλλου το βράδυ προβλέπεται έξοδος με τα παιδιά και σίγουρα θα πάμε στη γνωστή ταβέρνα. Έτσι λοιπόν βάζω τη μερίδα μου στο πιάτο, στρώνω το τραπέζι, βρίσκομαι με την οικογένειά μου. Ευτυχώς μαγείρεψα χθες και έχω φαγάκι στο σπίτι έτοιμο. Έλα που μετά τον ύπνο πεινάω πάλι και νιώθω ότι ο εγκέφαλος θέλει τη ζάχαρή του για να λειτουργήσει. Τι ωραία να είχα ένα γλυκό τώρα!!! Αλλά αν θυμάμαι καλά πήραμε καρπούζι χτες. Ναι, θα κόψω λίγο καρπούζι να φάνε και τα παιδιά. Ότι πρέπει για μετά τον ύπνο. Στο τραπέζι τους ακούω να παραγγέλνουν ακατάπαυστα, λες και δεν έφαγαν όλη μέρα. Με τη ζέστη που έχει πόσα να φας άλλωστε; Θέλω να κοιμηθώ κιόλας το βράδυ, να μην τη βγάλω με σόδα στο μπαλκόνι. Τους ξεκαθαρίζω ότι θέλω δική μου μερίδα και λαχανικά. Ωμή, ψητή, βραστή σαλάτα; Βιταμινούχο νερό σε διάφορα χρώματα κι η κουβέντα μόλις ξεκίνησε με την παρέα. Τι όμορφα να βρίσκεσαι με τους ανθρώπους που αγαπάς; Οι ιστορίες και τα γέλια εναλλάσσονται κι όταν γυρίσω σπίτι, σκέφτομαι πόσο πλήρης και καλά αισθάνομαι. Κοιτάω το καινούργιο μου μαγιό και κοιμάμαι με την αλμύρα…

Εμφανίστηκαν με σειρά προτεραιότητας:
Σενάριο Ι:
•freddo,
•σπανακό- τυρό-  ζαμπονοκασερό- μπουγατσό- μελιτζανό- πιτάκια
•παγωτό, γλυκό, μπισκότα
•πατάτες τηγανιτές, τυροσαλάτα, παϊδάκια, λουκάνικο, σαλάτες με διάφορες σος, μπουγιουρντί, τηγανιτά λαχανικά, βούτες με ψωμί
•γλυκό
Σενάριο ΙΙ:
•γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά με δημητριακά ή φρυγανιές ή ψωμί με ταχίνι και μέλι
•καφές με ζάχαρη και λίγο γάλα
•λαχανικά εποχής (φασολάκια, μπάμιες, τουρλού, μελιτζάνες, αγκινάρες) με ψωμί και τυρί με χαμηλά λιπαρά
•φρούτα εποχής
•κοτόπουλο, μοσχάρι ή ψάρι με λαχανικά εποχής

Η ΗΜΕΡΑ ΜΟΥ ΣΤΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ, σενάριο χωρίς υπόσταση
Οι διακοπές είναι η προσωπική αναζωογόνηση του καθενός. Τα σενάρια τα δημιουργούμε την ώρα που τις ζούμε. Μακάρι να αποφεύγουμε τις διατροφικές παγίδες καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου κι εκείνες τις ημέρες απλά να κάνουμε ότι θέλουμε. Δε μας χαρακτηρίζουν οι διακοπές, ούτε θα πάρουμε κιλά που θα μας μείνουν, μέσα σε 5-10 μέρες. Παρ’ όλα αυτά μπορούμε να είμαστε, όσο το δυνατόν, προσεκτικοί και να επιλέξουμε εμείς το φαγητό μας.
1.Πρωινό
Αποφύγετε να πίνετε μόνο καφέ σαν πρωινό. Για να ξυπνήσει, να καλμάρει και να αρχίσει τις καύσεις ο οργανισμός, ειδικά μετά από καλοκαιρινό ξενύχτι, χρειάζεται φαγητό.
2.Ένα πλήρες γεύμα την ημέρα
Αποφύγετε να τρώτε 2 πλούσια γεύματα μέσα στην ημέρα και κυρίως να επαναλαμβάνετε το ίδιο μεσημέρι- βράδυ. Το ένα απ’ τα δύο γεύματα μπορεί να είναι ένα τοστ, μια χωριάτικη σαλάτα, μια μακαρονοσαλάτα, για να μπορέσετε να απολαύσετε το κρέας, θαλασσινά ή ψάρια αργότερα.
3.Γιατί να πείτε όχι σε μια πίτσα;
Προτιμήστε τη μαργαρίτα ή τη rucola, η αγαπημένη των ιταλών (ντοματίνια, μοτσαρέλα, ρόκα) και συνδυάστε την με μια πλούσια σαλάτα λαχανικών χωρίς σος, κοτόπουλο ή τυριά. Για να την απολαύσετε χωρίς ενοχές, συμπληρώστε την ημέρα σας με μια τονοσαλάτα ή κοτοσαλάτα.
4.Σβήστε τη δίψα μας με νερό
Ήλιος, καύσωνας, ιδρώτας. Ο οργανισμός αφυδατώνεται και η αίσθηση μας δίψας απογειώνεται. Για την αναπλήρωση των υγρών και την εξισορρόπηση των ηλεκτρολυτών προτιμήστε το μοναδικό ποτό χωρίς θερμίδες, το νερό. Όλα τα δροσιστικά ροφήματα περιέχουν κρυμμένη ζάχαρη, που εκτός απ’ μας κρυμμένες θερμίδες, ευνοούν και την εμφάνιση μας κυτταρίτιδας.
5.Αντικατάσταση γεύματος με παγωτό, γλυκό, λουκουμά κλπ
Αντικαθιστούμε ένα γεύμα με ένα όμοιό του, πχ. Αντί για ρύζι τρώω ψωμί ή αντί για γάλα τρώω γιαούρτι. Ένα γλυκό, οποιασδήποτε μορφής, είναι πολύ φτωχό σε θρεπτικά συστατικά για να το προτιμήσουμε αντί γεύματος. Καλό είναι να αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε την ποιότητα μιας τροφής και να μη μένουμε στα θέλω μας ή στη συνολική αξία των θερμίδων.

Καλό καλοκαίρι, όπου κι αν είστε.

Αγγελακοπούλου Έλπη
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος
Πατρόκολου 12, Λάρισα
2410 530573

Πρωτοσέλιδα

Πρόγραμμα TV